Return to Website

Ongecensureerd Indonesia Forum

Welkom/ Selamat Datang

Ongecensureerd Indonesia Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Nippon - Belanda

Hi Lon,

Hoe staat het met de tussenstand: Nippon - Belanda ? Hier mag ik je dat vragen. Had daarnet een posting gedaan bij Jeroen maar die is echt helemaal door het lint gegaan. Zeker na het verlies van PSV tegen Ajax

Ik zou graag horen wanneer je werkstuk af is.

Haafd 'oech

Re: Nippon - Belanda

Hi Patrick,

Die strijd Nippon vs Belanda is geen voetbal maar Oorlog hoor. Het gaat over het verzet van de Nederlanders (Indo’s) tegen de Japanse bezetter in WO II. Ik loop al 2 jaar met dit verhaal in mijn hoofd, maar heb pas nu alles bij elkaar om het te schrijven. Het is een zeer interessante periode uit de geschiedenis, want in het v/m Ned. Indie werd er weinig verzet gepleegd tegen de Japanners. De meeste Nederlanders zaten achter prikkeldraad en Indo’s collaboreerden vaak met Nippon o.a door de levering van dames voor Japanse legerbordelen.
Doch op het v/m Ned. Nieuw Guinea is er wel degelijks goed verzet geboden. Het is een episode in de geschiedenis die onderbelicht is. Ik probeer er iets interessants van te maken,ik ben geen wetenschapper maar gewoon een amateurtje en is deze materie erg moeilijk, maar ik heb het op een rijtje dus komt dat wel goed. Voor dit proyek zijn er ook overlevenden uit concentratiekampen geïnterviewd. Ik hoop op 15 maart a.s alles op mijn site te hebben.

Bij Jeroen gaan de zenuwen behoorlijk opspelen, ik heb wel 10 berichten zien verdwijnen. Hij heeft dat censureren zonder duidelijke reden misschien nodig om zich iemand te voelen, medelijden is op zijn plaats.

Kasian dus, en vrolijk dorgaan, karena tetawa awet muda.

Salam dari Solo

Londoh

Re: Re: Nippon - Belanda

Trims Lon voor je antwoord. Ik kijk in ieder geval uit naar de 'uitslag' (ik vermoed dat dit Jeroen ook stoorde, dat we serieuze onderwerpen een beetje humoristisch wilden aanpakken.)

Ook amateurs kunnen mooie dingen maken, misschien net omdat ze het nog doen uit liefde voor het vak ipv als beroep.

Ik had Jeroen nog een mailtje gestuurd maar heb zelfs geen antwoord gekregen. Een link naar de website over politieke partijen (zie mijn bovenstaand item) is ie doodleuk hier komen pikken.

Haaf doech !

Re: Re: Re: Nippon - Belanda

Hi Patrick,

Of het Jeroen stoorde of niet kan ik niet bepalen, hij vernietigd naar eigen willekeur. Ik heb hem diverse malen gemailed hierover omdat je dit niet kan maken t/o mensen die toch even zitten te schrijven om hun mening te ventileren. In mijn mening leven we in Nederland in een systeem waar voor elke mening plaats moet wezen, censuur is een heel erg grof wapen, naar mijn mening iets wat niet in het Nederlandse systeem past. Voor bepaalde meningsuitingen bestaan er wetten die gehanteerd kunnen worden. Afijn hoeven we verder niet over te zeuren, als Jeroen daar nou gelukkig mee is om wat voor duistere reden dan ook dan is het zijn zaak. We kunnen in deze beter verder zwijgen, geeft slechts ongewenste ergernis. Ik weet me nog te herinneren hoe slecht de Indonesiers geinformeerd waren in de Suharto tijd en zelfs nu zou die Megawati het liefst censuur instellen, misschien zit zij er wel achter.

Ter zake: in vele disciplines is de grens tussen amateurs en beroepsmatig vaak zeer vaag. Ik zit in een bisnis waar dit zeer sterk het geval is (munten en antiek). Ik werk samen met mensen die meer kennis in huis hebben en betere collecties bezitten dan vele musea.. Dit betreft allemaal zaken uit Indonesia. Wat mij wel vaak stoort is dat amateurs professionals gaan nadoen. Mijn website bijvoorbeeld probeer ik qua uiterlijk zo “amateuristisch” mogelijk te maken. Ik bedoel dat ik het simpel houdt, alles moet natuurlijk naar behoren te werken, maar hoeft voor mij niet te flitsen.

Gaat dit forum eigenlijk over Indonesia ? Mijn website in ieder geval wel. Iedereen kent die inmiddels al, dus zal ik niemand vervelen met ongewenste reclame.

Salam dari Solo

Londoh

Re: Re: Nippon - Belanda

Londoh schreef: "Indo’s collaboreerden vaak met Nippon o.a door de levering van dames voor Japanse legerbordelen."

De zgn 'troostmeisjes' Lon? IK heb nog een foto van een schip aan de grond gelopen nabij Halmahera. Dit schip vervoerde die zgn troostmeisjes totdat het vanuit de lucht aangevallen werd. Sinds die tijd een verstild stukje bijna vergeten geschiedenis.
Greetz, Vinnie

Re: Re: Nippon - Belanda

Hi Londoh,

Ik volg al geruime tijd de (soms heel vermakelijke) discussies op het forum van die Yerun, maar ik heb de laatste ontwikkelingen een beetje gemist. Is er nu sprake van een ruzie tussen jou en Yerun of heb ik dit mis? En zo ja, is dat vanwege het sluiten van het forum of het (in mijn ogen ook behoorlijk irritante) censureren dat vaak plaats vindt......

Trouwens, dat onderwerp wat je wilt gaan opschrijven klinkt heel interessant!

Re: Re: Re: Nippon - Belanda

Hi Walter,

Ruzie ben je gek man. Alleen heb ik de laatste dagen bijna al mijn berichten zien verdwijnen dus zal er wel wat mis met me zijn, net alsof ik in de ban ben..

Ik kan me nu misschien beter concentreren op mn verzetstrijders.

Gruces

Lon

Re: Re: Re: Re: Nippon - Belanda

Natuurlijk ben je in de ban, Lon. Je maakte Amsterdamse humor tegen een sergeant-majoor en die kunnen daar niet goed tegen. Gelukkige ben ik al wat gewoon daar ik toch een paar Amsterdammers ken....altijd even aanpassen als ik hun buurt kom en vooral je zelf leren relativeren.

Ja, Lon, dat wordt een paar dagen aardappelen jassen

Haaf d'oech

Re: Re: Re: Re: Re: Nippon - Belanda

Hi Patrick,

Ik vind het wel best allemaal, ik heb vaak toch het gevoel dat ik in mezelf sta te lullen. Ik beschouw zo een paar maandjes op een forum schrijven als een vingeroefening. Ik ben al van diverse fora afgeschopt en gebanned omdat ik nogal een controversiële manier van schrijven schijn te hebben. Men vindt het erg goed of men raakt in alle staten, persoonlijk geniet ik altijd van de reacties. In mijn manier van schrijven is mijn afkomst terug te vinden, Amsterdamse scherpe tong en humor, ik ben niet van plan om dat aan te passen. Ook heb ik natuurlijk een beetje tegendraadse visie over indonesia, maar die is gebaseerd op mijn ervaringen en die strekken zich over ruim 13 jaar uit. Men vergeet dat het een persoonlijke visie is, bannen helpt niet de visie blijft bestaan. Men is ook een beetje pages om op mij te reageren want dan krijgen ze het helemaal ongezouten en rauw op hun broodje.

Overigens ken je met Belgen ook wel lachen,anders dan in Amsterdam, maar ze houden van lol. Mijn jongste broer woont vlak over de grens bij Maastricht en heb ik daar vaak tot in de kleine uurtjes al lachend pintkes zitten hijsen. In de ogen van mijn broer zijn Belgen net Indonesiërs veels te relaxed en komen hun afspraken niet na.

Gruces

Lon

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nippon - Belanda

Ik kan je broer alleen maar voor 100% gelijk geven. Heb datzelfde al dikwijls beweerd in Indonesië. Daarom dat ik ook zo goed om kan met Indonesiërs ... ik jaag me ginds nooit op ... heb ondervonden dat je met de glimlach veel verder komt dan met een discussie. Als ik met één of andere ambtenaar problemen heb, begin ik gewoonlijk een gesprek over zijn familie en dan zie je ze zo ontdooien na een minuut of 15. Je moet er wel even de tijd voor nemen en zeker niet over het eigenlijke discussiepunt beginnen. Meestal lossen de problemen zich in één keer van zelf op. In België doen we dat tussen pot en pint.

Spijtig genoeg schijnen Nederlanders het daar veel moeilijker mee te hebben. Ze kunnen zo moeilijk relativeren.

Tussen haakjes, ik lees nog wel het andere forum maar ga me daar niet meer in discussies mengen. Het woord goedkoop valt iets te veel en van opgeheven vingertjes hou ik al helemaal niet. Ik moet wel zeggen dat ik al veel plezier aan je website beleefd heb, alhoewel sommige links toch wel verdwenen lijken te zijn.

Haaf d'oech

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nippon - Belanda

Inderdaad vragen Indonesische ambtenaren een speciale aanpak, daar heb ik als Amsterdammer wel mijn methodes voor, breng ze even aan het lachen en alles is zo geregeld. Ik hoef verder ook niet al teveel concessies te doen. Uiteraard ben ik ook niet te beroerd om te betalen, dat is hun cultuur en wil ik mezelf het leven niet al te moeilijk maken heb ik me daar gewoon bij aan te passen. De bedragen die ik in het algemeen afschuif zijn zeer redelijk. Discussies moet je natuurlijk nooit aan beginnen dat is erg on-Indonesisch. Ik ben trouwens door Indonesia erg veranderd ik ben zeer relaxed hiero geworden en daar ben ik zeer blij mee.

Ik heb het voordeel misschien dat ik niet 100% Nederlander ben, niet eens 50, ben daaro echter wel geboren en ik heb een Nederlands paspoort.

Het andere forum is een informatie loket, de blinde helpt daar de lamme met hun onzekerheden. Mijn makke is dat ik geen toerist ben, veel in indonesia is te gewoon voor me om daar een probleem in te zien. En inderdaad het woordje goedkoop daar wordt ik ook Gallisch van.

Wat betreft de links op mijn website (geschiedenis en VOC) de geschiedenissite heb ik net gecontroleerd,, de VOC site staat op het programma. Ik controleer deze eens in de 2 maanden of zo, maar door verblijf in NL is e.e.a. verlaat. Hier valt niets tegen te doen, ik ben wat dat betreft ook afhankelijk van anderen. Daar komt nog bij dat ik behoorlijk selectief ben en echt ook alle pagina’s uitgebreid zelf bekijk, dus geen wedstrijdje om zoveel mogelijk links bij elkaar te krijgen. Je kan trouwens zien wanneer de pagina’s voor het laatst upgedate zijn.

Gruces

Lon

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nippon - Belanda

Lon,

Je zou links natuurlijk kunnen vermijden door informatie (met toestemming) over te nemen van andere sites. Het hangt er natuurlijk van af hoeveel webruimte je tot je beschikking hebt!

Als je nog eens in België komt, zet ik wel een paar biertjes koud

Overigens, met al die informatie die op je website staat, moet het toch wel ooit eens tot een bundeling komen in een magnum opus Ik ben er nog wel een tijdje zoet mee met dat allemaal te lezen. Alleen de numismatiek laat ik aan anderen over.

Haaf d'oech

Re:: Nippon - Belanda

Hi Patrick,

Dat is me die site niet waard.Ik heb dit ooit voor de startpagina Indonesia, een dochter van de Nederlandse in elkaar gezet, maar die deden zo lastig met contracten en zo dat ik het toen op mijn eigen site heb gezet omdat ik anders die links wel weg kon gooien. Startpagina Indonesia is inmiddels failliet.Januari 2003 wou ik de site opheffen wegens gebrek aan belangstelling, maar het bezoek is aangetrokken en verdubbeld afgelopen jaar. Dus maar even doorzetten. Ik heb al vele malen contact gehad met Indonesische studenten om scripties en zo te publiceren, niets geworden.Ik wil de site niet opheffen, maar ben er ook niet al te serieus mee bezig. Zoveel andere dingen te doen.

Wat betreft de numismatiek, mijn laatste twee publicaties zijn in België geweest, en ze vinden mij daar goed. Ik weet niet of mijn laatste schrijfsel al uit is, dat zou in een jaarboek komen. Op mijn site vind je een verhaal over de VOC en geld dat ik speciaal voor Belgen heb geschreven, dus zou jou bijzonder moeten aanspreken

Gruces

Lon

Re: Re:: Nippon - Belanda

Lon, een vraagje? Gebruik je ook info uit andere talen dan Engels, bahasa of Ndls? Ik heb al een paar Portugese sites gezien die heel wat over 'de Oost' te vertellen hadden...en Franse natuurlijk maar als Vlaming krijg ik dan altijd kriebels

Haaf d'oech

Re: Re: Re:: Perancis - Francais

Hi Patrick,

Voor mijn geschiedenissite die op Indonesia is gericht is de voorwaarde bahasa Indonesia of Engels, alleen als er zeer bijzondere onderwerpen zijn dan wil ik nog wel een Nederlandse site linken over onderwerpen die voor Indonesische studenten van belang kunnen zijn. Mijn Voc site is Engels en Nederlands, voor iets heel speciaals maak ik uitzonderingen. Er zijn goede Portugese sites, maar vooral Japanse, dat begrijpt geen hond. Ik heb een tijdje Japanse sites gehad met hele mooie foto’s van historische objecten in Indo, maar veel van die foto’s heb ik zelf gemaakt. Er staat nog ergens een Japanse site gelinkt naar het Musium Kereta Api in Ambarawa.

Als ontwikkelde Vlaming spreek je toch wel Frans hoef je de kriebels toch niet voor te krijgen? Ik sprak vroeger vloeiend Frans, maar al vergeten deze, ik heb in Frankrijk gewoond en in Quebec, la Belle Province en Canada.
Maar al 25 jaar niet gebruikt, ik spreek liever Engels met Fransen. Ik woonde v/h in Tasikmalaya te Jawa Barat en de Universitas Siliwangi te aldaar werkt samen met de Universiteit van Leuven en zitten daaro altijd diverse Belgische docenten, met een ben ik er nog bevriend geraakt, maar die zit nu in Duitsland bij een of ander patentburo van de EEG. Sprak ook goed Frans. In Yogya ken ik een paar Quebecois die daar muziek maken met de computer, ik koop wel eens een CD’tje van die jongens, om te steunen. Ik heb hiero The Gods rock et les Déesses dansent, de Griekse oudheid vertelt en musique, schitterend eigenlijk.

Gruces

Lon

Re: Re: Re: Re:: Perancis - Francais

Hi Lon,

Als 'goede' Vlaming spreek ik wel Frans maar we krijgen kriebels omdat we nog altijd in een landje leven dat een "taal"-strijd aan het voeren is. Alhoewel de tijden van "Et pour les Flamands la même chose" al ver achter ons liggen, is de strijd nog altijd niet gestreden. Eigenaardig genoeg heb ik daar in Frankrijk geen last van

Ik sprak vooral over anderstalige sites omdat je daardoor soms een heel ander gezichtspunt krijgt. Ken de "vijand" is ook in de wetenschap een goed principe. Nederland (het vingertje) en Indonesië (nationalisme) zijn niet altijd even objectieve waarnemers....daarom is het goed ook andere partijen te raadplegen. En zo een stukje geschiedenis in zijn groter geheel te zien.

Hebben die jongens uit Quebec ook een website?

Haaf d'oech

Re: Re: Re: Re: Re:: Perancis - Francais

Hi Patrick,

Voor wat betreft die 2 linksites die ik heb zijn er doelgroepen, de VOC site is in het Engels en het Nederlands omdat de meeste bezoekers uit Nederland en de Westerse wereld komen en die talen beheersen. Zo is het bezoek van de site ongeveer:


1. Netherlands, The 27143 65.7 %
2. United States 3358 8.1 %
3. Belgium 1322 3.2 %
4. Indonesia 1254 3.0 %
5. Australia 1001 2.4 %
6. Germany 810 2.0 %
7. United Kingdom 715 1.7 %
8. Canada 533 1.3 %
9. South Africa 484 1.2 %
10. Japan 425 1.0 %

Die geschiedenis site is op Indonesia gericht, nou die spreken nauwelijks buitenlands, daarom veel Indonesisch. Is overigens een ramp die Indonesische sites, verhuizen vaak van provider, verdwijnen, zijn niet bereikbaar. De internationale taal is Engels, veel goede en objectieve info over Indonesia is ook in het Engels, Nederlands is meestal toch gekleurd door frustasi en Indonesische geschiedenis is het vertellen van mooie verhalen dus veel verzonnen.
Het bezoek aan die site is ong. zo.

1. Indonesia 7552 51.1 %
2. Netherlands, The 2050 13.9 %
3. United States 1112 7.5 %
4. Malaysia 512 3.5 %
5. Australia 499 3.4 %
6. Japan 370 2.5 %
7. Singapore 337 2.3 %
8. Hong Kong S.A.R. 221 1.5 %
9. Germany 154 1.0 %
10. Korea 144 1.0 %


Ik ben er wel een beetje trots op dat meer dan 65% van de bezoekers uit deze hoek van de wereld komt.

Wat die Quebecois betreft, ik had een van die heren, Georges Khal aangeboden om wat op mijn website te zetten, maar ik heb ze in maanden niet meer ontmoet vanwege naar Nederland en nu het mezelf de P.P.P. werken vanwege achterstand. Zondag zie ik ze waarschijnlijk, want ga naar Yogya.

Gruces

Lon