Return to Website

Ongecensureerd Indonesia Forum

Welkom/ Selamat Datang

Ongecensureerd Indonesia Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Sultan Yogyakarta

Zou graag iets meer te weten komen over het Sultanaat Yogya en vooral over de (eventuele) politieke betekenis van de huidige Sultan?
Als iemand me enkele links kan doorsturen, dank bij voorbaat.

Haaf d'oech

Re: Sultan Yogyakarta

Het Sulatanaat Yogya is vooral belangrijk geworden omdat in de smerige oorlog die de Nederlanders voerden tussen 1945 en 1949 daar de zetel was gevestigd van de Indonesische regering.

Als je wilt weten over de relatie tussen de politiek en Sri Sultan Hamengkobuwono, dan ben je toch op het Indonesische nieuws aangewezen.

Hij is voorzitter van de Golkar in D.I.Y. Je zou even moeten googelen; zoekwoorden, Sultan, yogyakarta en daarbij golkar en of politik

Gruces

En hoofden hoog

Lon

Re: Re: Sultan Yogyakarta

Volgens mij is hij presidentskandidaat. Hij zou echter weinig kans maken....
Salam hangat
Bule

Re: Re: Sultan Yogyakarta

Trims Lon,

Ondertussen al veel gelezen over de sultan. Familie van Suharto blijkt....en al sinds jong in de politiek...dus zeker geen onbesproken figuur zoals ik voorheen wel eens gedacht heb.

Wat zal volgens jouw de uitslag zijn van de volgende verkiezingen ? Eeen beetje meer van hetzelfde ?

Haaf d'oech

Re: Re: Re: Sultan Yogyakarta

Zo Patrick,

Wat voor slechts heb je allemaal ontdekt over Sri Sultan. Vergeet niet dat het een Sultan is, dis ververheven boven het volk, je moet niet vergeten dat de hele houding van Indonesiërs, voor van Javanen tegen hoog geplaatste personen heel wat anders is dan de houding in het Westen. In het westen probeert men de Hogen naar beneden te halen in Indonesia worden ze steeds hoger. Hoewel tussen Beatrix (Albert in jouw geval) en het gewone grauw zitten nog wel een paar metertjes.

Tijden de verkiezingen voor een nieuwe gouverneur voor de DIY in 1998 schoof het volk Sri Sultan naar voren als kandidaat terwijl hij niet eens kandidaat was. Ik denk dat de man zeer op zijn plaats is daaro, want zeer geliefd. Op landelijk niveau zie ik hem toch al een zacht eitje.

Ik kan niets zeggen over de uitslag van de komende verkiezingen, maar de ingrediënten worden al klaar gelegd. Gister is Akhbar tanjung dan vrijgesproken in het showproces dat tegen hem aangespannen is. Hij heeft zich nooit wat van de rechterlijke macht aangetrokken, hij kan alleen persoonlijk door Allah veroordeeld worden.
Het is natuurlijk zeer dubieus dat Mega hem altijd de hand boven het hoofd heeft gehouden. Het zit er nu wel dik in dat Akhbar presidentskandidaat voor de Golkar gaat worden, hij is een zeer machtig en invloedrijk man met een zeer lange ervaring in de politiek, een zwaargewicht. De voornaamste kandidaten voor het presidentschap zijn dus oplichters van het ergste soort, Mega en Akhbar, Mega heeft erg veel van haar populariteit verloren, en dat Akhbar kandidaat voor Golkar wordt is een zegen, want die wordt door het gewone volk helemaal niet gepruimd. Ik denk dat er meer kansen ontstaan voor andere kandidaten, maar ga niets voorspellen, is onmogelijk, in Indonesia spelen heel wat meer factoren mee dan de stem van et gewone volk. Er kan nog altijd met de verkiezingsuitslag gerotzooid worden of er komt weer eens een raar compromis uit de bus, waar iedereen stom verbaasd over zal zijn en de stank die er vanaf komt.

Ik heb al eerder op het zwaar gecensureerde bord gezegd dat mijn persoonlijke kandidaat Bambang Susilo Yudhoyono is, nu nog minister maar hij gaat die functie opgeven om vrij campagne te kunnen voeren. Een zeldzaam principieel besluit. Hij is een gepensioneerde generaal, dus hij heeft de juiste achtergrond voor Indonesia. Daar zal men in Nederland wel weer op zijn achterste benen over gaan staan. In Indonesia heeft het leger nou eenmaal historisch gezien een politieke functie en in het leger is tot op heden altijd het beste kader gevormd dat onmisbaar is gebleken voor de leiding van het land, of men het daar in Nederland nou mee eens is of niet doet er niet toe,

Salam dari Solo

Londoh

Re:: Sultan Yogyakarta - Laatste nieuws

Dit is de opening van "Kompas" vandaag:

Sri Sultan Hamengku Buwono X memutuskan mengundurkan diri dari capres konvensi Partai Golkar, setelah MA membebaskan Akbar Tandjung.

Voor mij toch wel een bewijs van integriteit

Gruces

Lon

Sultan Yogyakarta - Verkiezingen 2004

Het is niet zo zeer dat ik iets slechts over Sri Sultan ontdekt heb, dan wel dat ik mijn "romantisch" beeld van iemand die boven politiek verheven was en mijn beeld van zijn populariteit in seluruh Indonesia wat heb moeten bijschaven. Anders dan zijn vader is de hij politiek actief van in zijn jeugd. Toendertijd kon dat natuurlijk niet anders dan bij GOLKAR. Ook zag ik dat hij schhonzoon is van Suharto en als je rekening houdt met wat familie in Indonesia betekent, kan je dus niet anders besluiten dan dat hij geen onbeschreven blad is om het zachtjes uit te drukken.

Toen ik in juli ll met enkele studenten (Christenen) over Sri Sultan sprak was het enthousiasme inderdaad niet zo groot voor de man. Eigenaardig was dat niemand iets slechts over hem zei, maar het was alsof de man inderdaad van een andere grootorde was dan het zootje wat men dikwijls de nationale politiek noemt. (een naam die ik ook aan de Belgische politiek geef overigens ) En misschien is dat ook een rol die hij met verve kan waarmaken. Eigenljk zijn de Verenigde Staten van Indonesië al een politieke werkelijkheid, ik bedoel daarmee dat daerah's hun eigen kandidaat hebben, soms ongeacht de politieke kleur van de kandidaat. Het enige dat hen samenhoudt is de "droom" van pancasila. Zonder pancasila (en die is er ingeramd!!!) zou ieder al lang zijn eigen weg hebben ingeslagen.

Het proces rond Akbar Tanjung kan ik het best vergelijken met het 'proces' tegen Catilina in het Romeinse Rijk. (alhoewel dat concreet over andere zaken ging). Maar het is een schoolvoorbeeld van pure machtstrijd (op leven en dood) met de daarbij horende show van de man die zich in de schoot van zijn familie terugtrekt, wachtend op zijn vonnis. Het suggereert dat meneer Akbar Tanjung zich overlevert aan de rechterlijke instanties wat natuurlijk helemaal niet het geval is. En dan het volk dat zich verzamelt (voor en tegen) .... cliëntelisme heette dat in Rome.

Ik moet eerst wat bijlezen over Bambang Susilo Yudhoyono vooral ik daar iets zinnigs over kan zeggen Eén ding is zeker: je kan in Indonesië nog niet buiten de dwifunksi van het leger. Maar het blijft, naar mijn bescheiden mening, gevaarlijk macht in handen te geven van mensen met wapens. Discussies kunnen dan rap dodelijk worden

Met dank voor je reactie. Heb nu weer een naam om iets gerichter te zoeken in Google.

Haaf d'oech

ps: gisteren nog een stukje gelezen over Generaal Maeda en zijn rol bij de onafhankelijkheidsverklaring. Het had een Amerikaanse B-film kunnen wezen

Re: Sultan Yogyakarta - Verkiezingen 2004

Dat Sri Sultan een schoonzoon van Suharto zou zijn is echt nieuws voor mij, maar ik weet veel dingen niet hoor. Ik houdt me bezig met geschiedenis, mijn website en mijn handel. Ik lees het Kompas, niet elke dag en TV kijk ik nauwelijks. Je kan alles wel gaan volgen maar dan neem je 75% geruchten, speculaties en mooi gemaakte verhalen in je op. Een beetje moeilijk om jezelf een opinie te vormen in dit land. Komt nog bij dat ik in Indonesia probeer met andere normen mijn gedachten te bepalen dan dat ik in Nederland zou doen en geen pretentie heb alles te weten.

Sri Sultan is zeer geliefd in Yogyakarta en ik vind dat ie daar maar moet blijven, de juiste man op de juiste plaats, hij heeft ook niet echt de ambitie om president te worden.

Dat Akhbar Tanjung is vrijgesproken hoeft natuurlijk geen verbazing te wekken, hij is een van de machtigste mannen in Indonesia, misschien komt ie wel op no. 2 na Megawati en zij is gewoon een vrouw verder is hij zeer sluw en geslepen. Hij is een Moslim Batak uit Tapanuli en zit al 40 jaar in de politiek, tegen die ervaring kan bijna niemand tegenop.

Mijn keuze voor Bambang Susilo is niet zo zeer mijn eigen keus maar wat ik vernam in gesprekken met mensen om mij heen n.a.v. vragen wie vinden jullie een geschikte kandidaat en waarom. Ik hoorde deze naam dus vaak,. Ik ga zelf geen favoriet kiezen, heb ik ten eerste niets mee te maken, daarbij komt ook nog dat ik in Nederland al heel lang niet meer stem. Ik heb namelijk helemaal geen vertrouwen in politici.

Ik vind dat je de dwifumgsi van het leger in Indonesia niet weg kan cijferen, en helemaal niet om dat met westerse ogen te gaan bekijken. Zou je eerst moeten bepalen hoe de mensen hiero stan tegenover het gebruik van geweld om bepaalde doelen te bereiken, zou je verbazen. Volgens mij is het ideaal scenario voor Indonesia dat een TNI man met zijn hart op de democratische plaats voor de komende 10 jaar eens de leiding neemt en dit volk eens gaat disciplineren en naar democratisch denken leiden, althans een vorm van..want dat de westerse opvatting van democratie op Indonesia van toepassing zou kunnen zijn gewaag ik ernstig te betwijfelen.

Het grootste gedeelte van de Indonesiërs verwachten gewoon leiding anders gebeurt er echt niets.

Tot besluit, ik kan wel veel uitgebreider zijn, maar ik ben een beetje huiverig dat ik weer voor de kat ze kut op een forum zit te schrijven, heeft dit forum wel bestaansrecht vraag ik me dan af. Ook zie ik die 250 berichten rap naderbij komen. Ik heb op dat andere forum mijn best gedaan om op een provocerende toon discussies uit te lokken en dat is grandioos mislukt omdat niemand wat van Indonesia wenst te begrijpen, laat staan daar enige gedachte over heeft. De webmaster voorop die is als een schip op weg naar Indonesia op een eindeloos golvende oceaan dobbert waar hij ontdekt dat hij zijn kompas is vergeten. De passagiers verkeren in de veronderstelling dat ze de juiste richting uitgaan, het paradijs van de goedkope beloften.

Maju terus,

Londoh

Re: Re: Sultan Yogyakarta - Verkiezingen 2004

Lon, maju terus met schrijven hier, het forum ister nu eenmaal.
zodra de 250 messages nabij zijn maak ik een nieuwe. Deze blijft wel leesbaar middels een link op de site als zijnde archief.
Yun heeft de link naar dit forum weggehaald las ik net. "tegen starpagina policy"
Het is dus inderdaad nog maar de vraag of dit forum veel bezoekers trekt/zal trekken.
Wat extra iklan op andere manieren dan maar..
Greetz, Vinnie aka Pin

Re: Re: Re: Sultan Yogyakarta - Verkiezingen 2004

Hi Pin


De webmaster van dat andere porum is zeer meedogenloos is zijn nietsontziende jacht naar kijkcijfers. Daarom wordt op dat prikbord een Story-achtige inhoud nagestreefd, geen plaats voor mensen met een mening, kennis wordt minder op prijs gesteld, daarvan kan de gewone prikker wel eens malu worden. In zijn jacht naar hoge kijkcijfers en zijn andere forum te pushen zijn er gewoon hele discussies van andere fora gekopieerd zonder bronvermelding.

Inderdaad zag ik ook dat de link naar deze was verdwenen, zelfs een amateur vervuld deze professional met angst en jaagt hem op de kast en in de gordijnen. Overigens ben ik van mening dat dit forum in deze vorm weinig kans van slagen heeft. Daarbij is het oerlelijk. Desalniettemin vind ik dit forum loffelijk initiatief, mocht je er mee door willen gaan dan is een MSN groep een betere optie met meer kans op slagen. Veel meer mogelijkheden. Zelf heb ik daar een groep voor de ex NNG’ers. Je zou de nadruk moeten leggen op hen die zich in Indonesia als land in plaats van goedkope vakantie bestemming interesseren en natuurlijk geen interventies zogenaamd door Hogerhand opgelegd.

http://groups.msn.com/

Gruces

Lon