Return to Website

Ongecensureerd Indonesia Forum

Welkom/ Selamat Datang

Ongecensureerd Indonesia Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: 400 jaar

Hi Patrick,

Beetje lastig om hiero te reageren op dingen die ik ergens anders heb gezegd, zonder dat het verband erbij staat. Wat had ik moeten zeggen? Wat zeg ik fout ?

Overigens heb ik geen last van Nederlands chauvinisme. Ik voel me in de eerste plaats Amsterdammer.

Gruces

Lon

Re: Re: 400 jaar

Je schreef:

Als buitenlander in Indo hoef je niet aan alles mee te doen, het wordt je vergeven, maar vaak meewarig, ze zijn niet zo gek van buitenlanders, hoewel ze dat niet gauw laten blijken. Ik wijt dat aan meer dan 400 jaar overheersing door vreemde mogendheden. Daarbij komt nog dat het allemaal eilandbewoners zijn en dat is ook wat anders dan die van het continent.

Alhoewel ik je stelling kan onderschrijven kan ik je bewijsvoering - 400 jaar - helemaal niet volgen. Als ik juist geïnformeerd ben probeerde Nederland pas 100 - 150 jaar geleden JAVA echt te besturen. De VOC was immers niet geïnteresseerd in besturen wegens VEEL TE DUUR ! Ook andere mogendheden hebben dat niet geprobeerd. (De uitzonderingen bevestigen de regel)

De mythe van 400 jaar overheersing zou best zo snel mogelijk naar het rijk der fabeltjes verwezen worden. Misplaatst chauvinisme noem ik dat. Nu wil ik zeker het effect van de handelspraktijken niet minimaliseren maar om van overheersing te spreken gaat me toch veel te ver.

Ook de propaganda die men in Indonesië voor geschiedkundig onderwjs laat doorgaan heeft niets met de realiteit te maken. Maar het kwam het regime natuurlijk goed uit om alle schuld voor de slechte levensomstandigheden in de schoenen van de Nederlanders te schuiven. Maar de rol van hun eigen feodale maatschappij-structuur werd daarin volkomen verzwegen.

Ik hoop dat je in een volgend schrijven van die 400 jaar er minstens 200 af doet, kwestie van de realiteit geen geweld aan te doen. Daar gaat het tenslotte om bij geschiedschrijving. Leve de straatuniversiteit!

Haaf d'oech

Patrick

Re: Re: Re: 400 jaar

Hi Patrick

Ik bedoel ook economische overheersing, er valt toch verder weinig anders te overheersen in zo een groot gebied. Ik zou trouwens er nog wel een paar eeuw aan willen plakken, want toen de Portugezen daar
rondreisden waren de Chinezen al lekker bezig. Wat de Nederlanders betreft. Die Jan Pieterszoon Coen heeft daar wegens het feit "dat er in "Indien iets grootsch verricht kon worden" heel wat mensen over de kling gejaagd. Dus maak ik van die 400 jaar, ten minste
4 eeuwen buitenlandse overheersing. Niets fouts aan in mijn ogen

Gruces

lon

Re: Re: Re: Re: 400 jaar

Hi Lon,

Je maakt het jezelf toch wel iets te gemakkelijk vind ik. Op deze wijze kan je natuurlijk over een continue overheersing spreken. Het leidt geen twijfel dat de Indonesische economie nu, heden ten dage, overheerst wordt door pakweg Amerika, Japan en Australië. Dus eigenlijk is Indonesië nog steeds 'overheerst'. En was het dat ook vanaf de 7de/8ste eeuw door India, later door de Islamietische kooplui en niet te vergeten de Chinezen. In uw redenering is handel voeren met het buitenland 'overheersing'. Daar zit natuurlijk een grond van waarheid in maar op die manier is een volk/natie natuurlijk nooit vrij. Dus ik volg je niet in die redenering.

Je argument was trouwens bedoeld om de 'xenofobie' van Indonesiërs te verklaren. Ik stel maar één vraag: wat geeft je de indruk dat 'xenofobie' groter zou zijn bij Indonesiërs dan bij enig ander volk ter wereld? Dus arhumentatie was in dit geval volledig overbodig.

Ik vrees dat het lage peil van de discussies op he andere bord je parten heeft gespeeld

Haaf d'oech

Patrick

Re: Re: Re: Re: Re: 400 jaar

Hi Patrick


In je laatste zin zeg je het al, ik heb iets op dat andere bord gezegd, dan heb ik er geen zin in om er hiero over te discussiëren, is te lastig.

Maar even in het kort, wat er sinds eeuwen in Indonesia gebeurde waren dat er buitenlandse mogendheden de overzeese handel deden en daar de vorsten voor betaalden. Deze mogendheden hadden ook nog eens het monopolie in die handel, zoniet dan gingen ze schieten. De Nederlanders kwamen daar met voor die tijd zeer moderne schepen en de bewapening was ook zijn tijd ver vooruit. Ik vind dat overheersing. Zoiets als een schip onder de vlag van de Falkland eilanden met kruisrakketen aan boord voor de kust van Edam alle kaas in Nederland komt opkopen en die mag alleen maar aan de Falklanders verkocht worden want anders gaat Edam in puin.

Gruces

Lon

Re: Re: Re: Re: Re: Re: 400 jaar

In dat geval is geen enkel volk vrij. De methodes zijn veranderd (geen kruisraketten) maar economische sancties. Resultaa: 400 jaar is te kort, ze zijn nog nooit vrij geweest.

Einde discussie.

Haaf d'oech !